5-minutersmetoden [Dag2]

2010-04-07 @ 20:52:59

För andra dagen i rad har jag nu kört med den så kallade 5-minuters metoden för att få Amanda till att somna själv. Det gick bättre idag och efter 30minuter sov hon sött mitt lilla ♥

Jag vet att detta är en väldigt omdebatterad metod, men jag ger den ett försök. Man kan inte bära runt på en 1åring för att få henne o sova, mamma Marih känner att hon behöver lite egen-tid om kvällarna.

Igår hade vi främmande (brukar vara svårare att få henne o sova då) och det tog 45min innan lillan sov. Faktiskt en bra start - tycker jag!
Jag var envis och gav mig inte, trotts att de gjorde lite ont i mamma-hjärtat när lillan blev ledsen. Men hon somnade efter lite sång från mammas ljuva stämma ;o)

Får ge detta en chans och funkar det vore det ju helt underbart!

Någon som testat?
Lite tips?
Andra sätt att få barnen att somna själv?




Kommentarer
♥ emelie säger:

Jag körde den, fast thilde åt välling i sängen själv och somnade men sen när hon slutade med välling gick de inge mer..



Nu läser vi en bok sen går vi ut och hon somnar efter en stund.



Självklart måste man egentid =)

Kram

2010-04-07 @ 21:25:11
URL: http://emeliechristianthilde.blogg.se/
♥ Isabelle - mamma till Nova säger:

Hej! Vad roligt att du gillar bloggen :)

Följer din med! :)

Hoppas att ni har haft en bra påsk och att du mår bättre nu! Jag vet ju inte vad som hänt men över lag så tycker jag att man inte ska lägga energi på en människa som inte vill en väl, det är inte värt det, det tar bara en massa onödig energi.

Jag kan tipsa om en liten bok "älskade vän" jag tyckte att den var otroligt läsvärd, man fick lite nya perspektiv på saker :) 79kr tror jag den kostar!



Kan ge dig lite tips angående läggning som vi är otroligt nöjda med, Nova har iof alltid sovit väldigt harmoniskt och bra men ett tag så virvlade hon bara runt i våran säng så då kändes det som om det var dags att göra något - Jag läser en liten bok när hon ligger i sin säng och efter det sjunger jag två sånger, oftast trollmor & vyssan lull, därefter säger jag ungerfär denna meningen till Nova "godnatt hjärtat, nu ska ju du sova så ses vi imorgon, mamma vet att du kan somna själv för du är ju en sådan duktig tjej" de säger att man verkligen ska understryka att tala om för de att de kan känna sig trygga med att somna själva osv(tycker att det haft effekt) efter det så går jag ut med dörren vidöppen ut till oss så hon ser att det lyser och hör oss litegrann och därmed inte känner sig övergiven! om hon skulle bli ledsen så visar jag mig inte men står alldeles utanför dörren och säger om vartannat (mamma är här, du behöver inte vara ledsen utan lägg huvudet kudden) el (var är kudden hjärtat? lägg huvudet kudden) då brukar hon lägga sig och somna direkt. Nu har Nova aldrig blivit hysteriskt ledsen så där kan jag inte hjälpa dig men denna milda variant har verkligen fungerat för oss, hoppas det kan hjälpa er :)



Ha en bra fortsatt vecka! :)

2010-04-07 @ 21:36:40
URL: http://isabellebarkelius.blogg.se/
♥ Malin, Alice & Lowes Mamma. säger:

Svar : Här hittar du den http://baboonbarn.se/list_varugrupp.asp?varugrupp=339&t=Design+Heroes&lang=sv



:D

2010-04-07 @ 22:07:00
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
♥ Eva med Neo säger:

När Neo inte vill sova så får han ligga och skrika i sin säng lite och sen får han sin nappflaska igen och då brukar han somna...

2010-04-08 @ 08:41:28
URL: http://underbaraneo.blogg.se/
♥ jenny - tävla om ett barnklädpaket hos mig ♥ säger:

så svårt med nattningar, vi har haft välling som sövmedel i princip hela tiden, och började med att hon bara fick ha napp vid sänggång och då gick det lättare at få henne att sova.



Ha en riktigt fin helg vännen! Kramar!

2010-04-08 @ 22:05:12
URL: http://jennyn.blogg.se/
♥ Mikaela säger:

Nä du, tips har jag väl inte.. Det går i vågor det där så jag ger det tid dom dagarna det behövs. Har bara sagt att inga skrik-metoder under mitt tak. Brukar dock gå hyffsat lätt att lägga honom, å som sagt dom perioderna det tar lite längre tid är det inte hela världen för min del :)

2010-04-09 @ 17:35:17
URL: http://elabelabus.se
♥ Jennie & Grodan säger:

Prova dig fram vad som känns bäst för er båda. Vi har alltid haft lätt för att natta Felicia. Vi lägger ner henne i sängen. Fort som attans sätter hon sig upp (för hon vill inte sova) men inge gnäll utan hon sätter sig & gossar med sin apa (utan apan kan det bli gnäll). Sedan slår vi på "godnatt visor" som vi fått av "Libero". T.om jag somnar till dom låtarna :D dom är grymt bra för att söva. SÅ Felicia lyssnar på den skivan tills hon somnar. I lugnan ro. Aldrig nå skrik. Skriker hon är det för att hon slängt ut nappen eller apan utanför spjälsängen



2010-04-09 @ 20:50:52
URL: http://jenniesvensson.blogg.se/
♥ Jennie & Grodan säger:

Ja köp en cd-spelare. Vi köpte en billig röd cd-spelare på Clas Ohlson som Felicia älskar :D



Sen om du köper Libero produkter kan du samla på koder & byta ut poängen till "God Natt visorna".

Jag lovar att den är bra. Den bästa skivan vi har här hemma :)



2010-04-10 @ 07:47:31
URL: http://jenniesvensson.blogg.se/
♥ AnneLine säger:

Vi gör alltid så med Thea och när vi började kunde de ta 2 timmar men nu somnar hon nästan alltid efter 5-10min.

Så jag tcyker de är en bra metod!

Kram

2010-04-12 @ 21:17:45
URL: http://anneliine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0