Mammaledighet = Heltidsarbete

2009-07-19 @ 08:11:52

Det blåser fortfarande orkanbyar hemma och himlen är helt grå. Undrar vad man ska hitta på idag egentligen?
Jag är helt slut i kroppen. Sovit 6timmar inatt och nu sitter jag här igen vid min dator med en latte vid min sida, Amanda sprattlar i babygymet och om någon timma är det dax för vila igen. Så ser oftast våra mornar ut. Det är iof sig väldigt härligt att Amanda somnar om efter ett tag igen och sover 2-3timmar till, det är verkligen vad jag behöver...



Att efter 12månader få tillbaka sin menstruation är ingen härlig känsla. Jag hade helt glömtbort hur ont jag brukade ha i magen under denna period. Det känns som tusen nålar i magen och jag känner att jag bara vill ligga i soffan och göra igenting, men måste ta hand om våran lilla tjej...här hemma tas det för givet att det är jag som ska göra de. Ibalnd blir jag lite sur men det med all rätt tycker jag. Måste man be om hjälp när det gäller ens gemensamma barn? Jag tror att det är svårt som arbetande sambo att förstå hur påfrestande det är att vara 100% mamma. Att vara mammaledig betyder inte att man har all tid i världen till allt, det betyder inte att man hinner vila, det betyder inte att man inte kan behöva hjälp ibland. Att vara mammaledig är arbete till 100%, vi snackar inte om några 40timmars veckor här inte.....nej nej det är iaf mellan 16 till 18timmars arbetsdagar....Undrar hur en karl skulle klara av det under 6månader?

Hur har ni delat upp föräldrarledigheten hos er?
Delar ni up sysslorna hemma?
Delar ni på nätterna?

Lite nyfiken att få veta hur ni andra gör och hur ni har det!




 


Kommentarer
♥ Amanda säger:

Jag mens är ingen höjdare. Min mage har hållit mig vaken inatt. Att man hinner glömma hur ont det kan göra. Jag hade ju ändå mens förra månaden med. :oP

En riktig drake har jag förvandlats till denna gången med. :O)



Du är duktig som kämpar på! Jag vet hur det är att vara själv så mycket då det har varit precis likadant för mig.

Jag har ju nattvaket som kommer på nätterna men det innebär inte automatiskt att jag får sova. Dock funkar det ju oftast bra och då kan jag iaf sova mina 7 timmar. Det är så skönt!



Hoppas du och Amanda får en bra dag idag.

Kram

2009-07-19 @ 08:42:44
URL: http://creyla.blogg.se/
♥ Amanda säger:

Preciiis så är det här också. Marcus jobbar massor ioch när han väl sen är ledig så tycker han att han har rätt att få vila, för han jobbar ju. Men jag då? Mitt jobb räknas visst inte för det är ju "bara" att ta hand om vårat barn. :o/

Karlar!

2009-07-19 @ 09:04:44
URL: http://creyla.blogg.se/
♥ Anna-Karin säger:

Hej! Jag har det nog lika illa som dig... Känns ibland som att man är ensamstående mamma. Johan är på jobbet hela dagarna och ibland på kvällarna och så vill han nästan bara leka med Elin när hon är på bra humör. Imorgon blir Elin 7 månader och Johan har bara varit uppe 2 nätter!!!! Ja, här delas det iallfall inte på någonting, om jag får säga min mening. Och jag håller verkligen med om att mammaledighet är ett heltidsarbete. Det är inte bara den lilla bebisen man ska ta hand om, utan städning och matlagning ska också hängas med. När man börjar jobba igen kommer det nästan kännas som rena semestern :-)

2009-07-19 @ 09:15:59
URL: http://elinliedberg.blogg.se/
♥ Malin säger:

Jag känner precis som dig med att man kan behöva be om hjälp. Jag sa till och med igår att det är bra mycket jobbigare att bli mamma än att bli pappa. Ibland känns det som om han tror att jag och Oliver fortfarande sitter ihop.

Jag försöker få så att vi delar på att hålla iordning i hemmet. Och önskar att Robban tog Oliver iaf en natt under helgen, han jobbar ju natt annars.

2009-07-19 @ 09:49:30
URL: http://malinannajosefine.blogg.se/
♥ Denise säger:

Jag kommer vara hemma hela tiden och sen kommer peeter ta ut sin ledighet på somrarna när tilde har börjat förskolan. Så hon får extra ledighet. Näer Peter ska upp och jobba så är det jag som tar nätterna. Nu sover hon ju oftast nätterna igenom men ibland om hon skulle strula så hjälps vi åt. Sen hjälps vi åt med allting på helger och när peter är ledig. Tycker det är viktigt. dels så att man själv kan få avlastning, sen har ju peter saknat henne de timmar han har jobbat och då vill han ju ha henna. Behöver du avlastning så är det viktigt att du får det tycker jag! Kram

2009-07-19 @ 09:49:53
URL: http://snisen.blogg.se/
♥ Tessa säger:

Vi kan oxå bli en aning osams här hemma eftersom de verkar vara "automatiskt" mitt jobb att sköta barnen, trots att han är hemma nu i 8 veckor.. men men, som du säger, tror inte dom fattar att det faktiskt är deras ansvar oxå.....

Men nu när han e hemma har vi iaf varannan natt/morgon med Melvin. han vaknar inte ofta på nätterna, men de händer nångång ibland, e ju mogonbiten man får ta annars.

Just med föräldraledigheten är de jag som har allt utom dom 60 dagar han lä ta själv...

2009-07-19 @ 10:35:16
URL: http://tessa84.blogg.se/
♥ Linda säger:

Japp samma här, Det är jag som tar hand om allt vad det gäller barnen. Fredrik städar men klagar massor på att inte jag gör det, jag e ju "bara" hemma hela dagarna.

2009-07-19 @ 18:44:31
URL: http://easytolove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0