Orkar inte mer...

2009-11-30 @ 08:44:10

Skrik...skrik...gnäll...gnälll....skrik...

Så ser kvällarna ut numera här hemma. Från att ha varit en så duktig liten tjej som somnar direkt vid 19.oo till att inte vilja slockna förrän 22.oo. Vad har hänt? Det är ett rent HELVETE här hemma på kvällarna. Igår somnade vi vid 23.oo. Jag vågade inte chansa på att hon sov ordentligt så la mig i soffan och avvaktade lite, slutade med att jag somnade i soffan och vakande till vid 00.45. Behöver jag säga annat än att jag är helt slut i kroppen idag?

Amanda somnade som en klocka tidigare, lite välling i soffan så sov hon så gott. Men den senaste veckan har hon inte alls velat sova. Vad är det som händer? Är det för att hon precis börjar krypa och fått sina tänder eller? Känner verkligen att jag behöver lite hjälp från er kandra kunniga mammor för snart blir jag gråhårig. Inge kul alls för Amanda att ha en trött och sur mamma pga att nattningen inte fungerar.

Nu ska vi klämma i oss lite fukost iaf och sen dra oss ner på stan kring lunch. Håller tummarna för att denna kväll blir bättre. Orkar inte mer....


Kommentarer
♥ Malin, Alice & Lowes mamma! säger:

Usch, låter jätte jobbigt! Vi har samma problem med Lowe, dock somnar han. Men han är väldigt skrikig. Vilket han inte är annars.

Kan ju ha med att göra att det är mycket intryck oså nu, dom upptäcker ju en helt annan värld när dom kryper. Tänderna kan det också vara, Alice sover alltid dåligt när dom är på väg!



Hoppas det blir bättre!

KRAM

2009-11-30 @ 09:04:08
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
♥ Amanda säger:

Usch vad jobbigt det låter. :/

Vi har samma problem fast det omvända. Alltså att Ludwig vill somna alldeles för tidigt på kvällen. Och vaknar sen mitt i natten och tror det är morgon. :P

Nu har jag infört stränga regler och rutiner angående middagsvila. Han SKA sova, vare sig han vill eller inte.

Hoppas ni kan få någon sorts rutin på lilltjejens sovtider med så det blir ordning på torpet igen.

Kram

2009-11-30 @ 09:10:21
URL: http://creyla.blogg.se/
♥ Malin, Alice & Lowes mamma! säger:

Jag förstår verkligen! :( Och det är så otroligt jobbigt när barnen är sådär.

Men jag håller verkligen tummarna för en bättring ikväll!



Okej, dom funkar inte alls här hemma :( Tror vi köpt dom flera gg, men dom hjälper aldrig! Har även provat ilidan (Stava) dom från 1 mån. Men dom funkar inte heller, han behöver nog något riktigt ordentligt nu!



Kram

2009-11-30 @ 09:28:52
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
♥ Tessa säger:

För at få veta om det är tänderna, ge alvedon nån timme innan du lägger henne. Funkar det inte är det antagligen inte dom.



Behöver hon mer välling på kvällen??



ökade portioner under dagen?



Sova mer/mindre på dagen? (sova mer= ifall hon blir föör övertrött på kvällen att allt blir fel)



Något att lyssna på när hon ska sova? ( ex sagoband. även fast dom inte förstår vad dsom säga så är det ju något att lyssna på)



För varm/kallt när hon ska sova..?



Några förslag, Hoppas det löser sig!!!!



2009-11-30 @ 10:36:42
URL: http://tessa84.blogg.se/
♥ Amanda säger:

Ludwig var också stökig sådär vid den åldern. Jag tror faktiskt dom flesta barnen har någon sådan period. Sen vad det beror på är väl svårare att gissa. Men som någon skrivit. Prova ge henne en alvedon. Ifall det är tänderna då så borde det ju gå över.

Hon är ju också inne i en mer tysam ålder. Då det bara är mamma eller pappa som gäller. Och då också när man ska sova. Hon vill kanske helt enkelt inte vara själv. Man får prova sig fram. Ludwig fick en period alltid somna på soffan. Han låg och tittade på tv och somnade sen brevid mig på soffan. Så var det bara att flytta honom sen.

Prova. Alla sätt är bra... :)

Kram

2009-11-30 @ 10:52:44
URL: http://creyla.blogg.se/
♥ Tessa säger:

Så lite så!

Det är jätte olika de där me maten. svårt å veta, men man får testa sig fram.



Melvin äter:



8.00. 200 välling (alltså bara vattnet då, blir ju mer med pulver)

9.00 brukar han få en smörgås när vi äter frukost.

11.30 ½ stor burk mat ½ stor efterrätt.

14.00 1 port gröt

17.30. ½ stor burk mat ½ stor efterrätt

19.00 250 välling (blir ca 300 me pulver)



Rån under dagen osv..

Så kräver dom ju lite mer mat när dom börjar röra sig mer, då går det åt!

Prova öka på lite mat under dagen, och vällingen på kvällen få se om hon dricker upp, kan ju ta några Dagar/kvällar innan magen vänjer sig vid mer mat/välling, så de e inte säkert att de funkar första kvällen!



Men helt klart värt ett försök!!!

Man vill ju gärna få sova..!!!

2009-11-30 @ 10:58:52
URL: http://tessa84.blogg.se/
♥ Mikaela säger:

En idé kan ju vara att inte bråka med henne, låt henne vara uppe - det ger med sig. Haft likadant i ett par dagar, somnade vid 22 istället för 19 - sen tillbaka på 19 igen. Inte hela världen.

2009-11-30 @ 11:14:19
♥ Sophy - What U See Is What U Get säger:

testa med gröt på kvällen. ett bad innan läggdags är oxå uttröttande.

2009-11-30 @ 11:25:55
URL: http://sophys.blogg.se/
♥ Madde - Mamma till Agnes & Albin säger:

Jag vet exakt vad du går igenom för Agnes var exakt likadan. Agnes hade också sovit väldigt bra och helt plötsligt blev hon galen när de var dax att sova, och detta höll på i omgångar... Jag tog upp de med BVC och dom sa att de sannolikt är när de händer nya saker i hennes liv så får hon mer att arbeta med i hjärnan och då rubbas sömnen. Mycke väl stämmde detta... för hon tramsade mycket när hon börja krypa, fick sina första tänder, sedan när hon började små prata, när hon började gå, etc... så jag kan lugna dig med att de är HELT normalt och de är en fas du måste rida ut... dock kan jag även tipsa dig som ovanstående kommentar har skrivit, att pröva ge en alvedon en timme innan säng-dax då de kanske är tänderna som spökar just denna gången för henne så hon har lite ont...



Lycka till!

2009-11-30 @ 13:35:20
♥ Jennifer säger:

Hej! Vad skönt att jag fick läsa nån mer som berättar om detta. Samma har hänt med vår dotter, 6mån. Hon har alltid somnat halv sex, utan protest. Nu ska hon Verkligen INTE sova, vi försöker med allt, men inget funkar. När hon väl somnar står det inte på förrän hon vaknar och är hur pigg som helst och vägrar somna om. Kanske är något i den åldern.. Jobbigt!

2009-12-01 @ 07:13:41
URL: http://familjenjanssonostby.blogg.se/
♥ Jennie & Grodan säger:

Tack snälla för din kommentar, tänkte nämligen imorse att jag skulle lägga ner familjebloggarna för verkar ändå inte vara några som intresserar sig. Du fick mig att tänka till nu....



Sen har jag bara ströläst din blogg. hur gammal är din dotter? Vi hade nämligen EXAKT samma problem med Felicia i 2 ½ vecka ! Vi trodde att nått var helt galet första kvällen, för hon har aldrig, och då menar jag ALDRIG fått ur sig gallskrik. Var hysterisk varje kväll och jag fik inte sova på 2 ½ vecka. Sen tvärvände d igen och hon blev sig själv igen, bara sådär .... vågade inte hoppas på att d hade vänt så efter 3 lugna nätter kunde jag pusta ut igen :) Var tydligen såkallad "språng 5" för mkt som hände i hjärnan med krypande, stå, tänder och seperationsångest från mami.



kan försöka ge lite tips.... det första... skit i era gamla rutiner, dom är ändå förstörda, ge henne närhet heeeela tiden, bär henne trots att det är jobbigt, låt henne ligga och känna dig lukt på nätterna, ge alvedon som du gör mot tandvärk. Försök hålla dig hemma så mkt som det går, för hon är helt klart inne i en fas, så låt henne vara i sin hemma miljö tills det lugnat ner sig.



2009-12-01 @ 16:19:37
URL: http://jenniesvensson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0