Förlossningsberättelse

2009-05-20 @ 12:48:58

Flera som skrivit och velat ha en förlossningsberättelse från mig. Passar på nu att skriva ihop den medans den lilla sover.

04.30 Vaknade av att jag behövde gå på toa. Kom lite blod och jag förstod att slemproppen hade gått. Traskade lugnt tillbaka till sängen utan att väcka Jimmie och försökte fortsätta sova. Det var lättare sagt än gjort för värkarna började komma och jag låg och koncentrerade mig på andningen.

06.30 Kan  inte ligga kvar i sängen utan går ner till köket och sätter mig vid datorn med en kopp varm choklad. Mamma märker att jag gått upp och även hon kommer ner i köket. Folket här hemma börjar förstå att någonting är på G för även min kära bror vaknar till liv nere i soffan och kommer in i köket.

ca.07.00 Ringer in till förlossningen och berättar att proppen gått och att värkarna tagit fart. Kommed med 3-5minuters mellanrum men kan ha lite längre uppehåll emellanåt. Jag blir rekommenderad Panodil och vila.

ca.14.00 Ringer in till förlossningen igen för värkarna kommer tätare och tätare. Dom rekkomenderar mig att stanna hemma med Panodil och en varm dusch. Hoppar genast in i duschen eftersom Panodilen inte ville bita på mig. Tar en pall in i duschen och sitter där säkerligen 30-45minuter. Var hur underbart som helst.
Denna dagen var det väldigt fint väder och hela min familj var på besök. Alla väntade vi spänt på att lilla Amanda skulle komma till världen. Jimmie ville att vi skulle in till Ystad Lasarett men jag bet ihop och höll mig hemma. Jimmies kollega Jesper och hans vän Mange kompå besök och vi satt ute i solen och drack kaffe. Jesper klockade värkarna hela tiden  och alla tjatade på mig att det var dax att åka in när dom kom med 3minuters intervall och höll sig nästan 1minut vardera.

21.00 Jimmie har nu fått vett i mig och bestämt att vi ska iväg till BB i Ystad. Jag ville ha med mamma på förlossningen så jag, Jimmie och mamma hoppade in i bilen. För oss tar det ca.30-45minuter till Ystad så jag satt i bak o andades :o) Dock tyckte jag att värkarna avtog något i bilen och vi gissade allesammans i bilen på hur mycket jag skulle vara öppen. Jag var pessimistisk och trodde att det bara skulle vara 1-2cm och att vi skulle få åka hem igen.

21.45 Kommer in till BB och får en CTG tillkopplad. Ligger där på den hårda sängen och inga värkar vill komma. Fick ligga i 20minuter och under den tiden hade jag väl 4-5värkar så det var verkligen glest. Men sedan kom sköterskan Karin in och ville undersöka hur mycket jag var öppen. Visade sig att jag var öppen hela 5cm och hon tyckte jag var grymt duktig som hade gjort de mesta av arbetet hemma. Hon sa att det värsta var gjort och nu skulle vi bara koncentrera oss på att få ut den lilla flickan.

23.20 Fick gå och lägga mig i ett varmt bad. Var helt underbart och där låg jag och kämpade igenom värkarna. Var ricktigt rogivande med dämpad belysning och lugn musik, som att vara på värsta SPA anläggningen *hehe* Blev fruktansvärt täppt i näsan och fick Nezeril. Var ju inte de lättaste att andas ordentligt när det är helt stopp.

01.00 Vattnet gick. Upp från badet och det visar sig att jag är öppen hela 9cm. Ingen tid för bedövning säger Karin och det ger mig blandade känslor. Lättnad eftersom att jag vet att nu är det nära, men samtidigt rädsla eftersom man inte vet vilken smärta som väntar. Fick lustgas iaf 50/50.

01.45 Bara en liten liten kant kvar som ska utplånas innan krystarbetet kan börja. Reagerar lite knasigt på lustgasen se ändrar den till 70/30. Använde lustgasen kanske 5-10min till men sedan fick vi ta bort den helt också. Jag blev bara irriterad av den och ville inte vara med mera utan ville hem :o)

02.15 Sista kanten utplånad och huvudet på väg ner. Ursäkta språket men det kändes verkligen som att man skulle skita på sig. Skulle ungen komma ut genom tarmen kändes det som helst plötsligt,sjukt skum känsla. Var riktigt trött efter alla dessa timmar. Tog en sväng in på toa och var ju nästan så man trodde att ungen skulle ploppa ut när man kissade. Sedan satte jag mig på en förlossningspall och det kan jag verkligen rekommendera. Jag testade att ligga i sänge, stå mot en sakko säck, men ingenting kändes så bra som att få sitta ner med Jimmie bakom som kramade om mig.

02.45 Krystar på men värkarna avtar.

03.05 Kopplar dropp som ska få igång värkarbetet igen.

03.15 Huvudet skymtas och sköterskan frågar om jag vill känna efter. Men jag var så koncentrerad på att andas och krysta så det ville jag verkligen inte. Mamma som var med på förlossningen hon fick se huvudet iaf och då tog jag i för kung och fosterland och tänkte att NU måste våran lilla bebis komma ut. Kunde inte vänta längre på att få se henne!

03.22 "Föds en pigg flicka" - som det står i jounalen.

Amanda föddes den 26april, vägde 3190gram och var 51cm lång.
Och man brukar göra en bedömning på nyfödda för att kolla vakenhet osv. Så stolt över våran flicka då hon fick 10-10-10

♥ Lycklig mamma till Amanda ♥







Kommentarer
♥ Fru Evelina säger:

Åh vad fint att få läsa, tack för att du delar med dig! Vad DUKTIG du var!! kämpade på så väldans utan ryggbedövning och bara lite lustgas - starkt!!



kramar till er!



p.s boleron är från lindex men köpt på tradera!

2009-05-20 @ 13:37:18
URL: http://evelinas.blogg.se/
♥ Alexandra säger:

Åhh nu fick du mig att gråta en skvätt. Nog för att jag förstår det gjort satans ont men efter den berättelsen känns det som man längtar till den dagen då det är min/vår tur!:) Är så glad att mamsen också hann komma till Sverige så hon kunde vara med dig. Kram på er!

2009-05-20 @ 13:50:18
URL: http://axelinaa.blogg.se/
♥ Eva säger:

Vilken bra berättelse =) Tänkte också skriva ner min så fort jag fått min journal.

2009-05-20 @ 13:55:59
URL: http://underbaravitre.blogg.se/
♥ Diana med sina två små <3 säger:

jag fick 9- 10 -10 då min flicka var grå när hon kom ut.. :) badet verkade vara en bra grej för dig :)

2009-05-20 @ 14:45:44
URL: http://familjenjohanssson.blogg.se/
♥ Kirsi säger:

Åååh vad fint skrivet. Jag känner verkligen igen mig =)

Duktig du var som höll dig in i det sista <3

Styrkekramar

2009-05-20 @ 17:49:55
URL: http://fesi.blogg.se/
♥ Amanda säger:

Vad duktig du är kvinna! Jag är grymt imponerad! Vilken prestation!



Jag födde också utan bedövning men jag härdade bara ut tills jag var öppen 3 cm hemmavid. Iofs var jag sen öppen "bara" 3 cm väldigt länge sen. Tills sen allt hände på en gång. Underbart skönt att bada är det iaf. Det gjorde också jag.



Har ni planer för att Amanda ska få något syskon så småningom?? gavv det mersmak?

Kram

2009-05-20 @ 17:56:23
URL: http://creyla.blogg.se/
♥ Mikaela säger:

Gu vad fin mittenbilden är. Börjar nästan gråta haha man är ju som man är... Jag hatade pallen!! :)

2009-05-20 @ 20:22:09
URL: http://m1kae1a.blogg.se/Elias
♥ Helle säger:

Vad roligt att du skrivit ner berättelsen. Tycker det är så intressant att läsa.



Precis som dig var jag öppen 5 cm när jag kom in (lite stolt är man juh!) och jag använde oxå bara lustgas, men det var mer för att jag bara ville ha den o inget annat. Jag blev även irriterad på lustgasen och masken, så jag förstår att du tog bort den. :-)



Väldigt panligt med apgar 10-10-10 då den ena brukar vara 9 (tonen på huden, eller vad det är) för (nästan) inga barn har perfekt ton när de föds. Så jag förstår verkligen attdu är stolt.



Liam hade inte så bra apgar då han var helt slapp, vit o inte andades, men när han väl kom igen blev det bättre.



Att du hade din mamma med dig?

Jag står själv nära min mamma men jag skulle aldrig vilja ha med henne på förlossningen. Häftigt att du ville det och dessutom att hon ville det, så himla gulligt! :-)

2009-05-20 @ 21:55:29
URL: http://fjaaant.blogg.se/
♥ Lina säger:

ÅÅ va underbart!!

Måste ha varit ett mycket skönt stöd att han mamma där som kunde berätta allt och stötta in i det sista :-) jag tror nog ändå att Jimmy var den största pärlan ändå!! :-)

Det du beskriver blir så verkligt på något sätt, man tänker tillbaka på sin egen förlossning och alla dess faser. JAg kom in när jag nästan var öppen 4a cm. Sen gick det undan..

undrar hur det kommer att bli med nästa barn. När vet man att det är dax att åka in? Det kankse går kalas fort och swisch förder man i bilen. ingen hit. Aja.. den dagen det problemet :-)

Roligt att läsa iaf!!

Bilden i mitten är underbar! Vilket ögonblick!!

kramar

2009-05-21 @ 20:06:11
URL: http://endellina.blogg.se/
♥ unique säger:

Naw... Läste precis om din fl. Jag börjar själv närma mig dagen D så läser så mycket som möjligt om det just nu =)

2009-12-13 @ 14:55:27
URL: http://saratilling.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0